ایجاد راهکارهای امنیتی در خط تولید بمنظور محافظت محصول چاپی در برابر تقلب و جعل نام تجاری

چاپ و برجسته سازی امنیتی - تصاویر پنهان، تأیید اصالت محصول و حفاظت علیه جعل نام تجاری
تقلب و جعل محصول با سرعتی روز افزون به یک تجارت سودآور تبدیل میشود، در حالیکه مخاطرات این کار معمولاٌ ناچیز است. بر مبنای تخمین سازمان همکاری و رشد تجاری (OECD) خسارت وارده از این عمل در محدوده تجارت بینالمللی، سالیانه به رقمی معادل 200 تا 300 میلیون یورو بالغ میگردد و بر مبنای محاسبه مقامات گمرکی، درآمد ناشی از جعل محصول، رقمی معادل 800 میلیارد یورو است.
بستهبندیها و لیبلهای ضد جعل
از طرف دیگر، کیفیت و حجم تولیدات جعل شده نیز رشدی سریع و روزافزون دارد. امروزه تمرکز جاعلین بر دستیابی به نوعی از بستهبندی است که تا حد امکان مشابه اصل و یا لیبلی است که از نظر مفهومی ظاهراً هیچ تفاوتی با لیبل اصلی نداشته باشد. این امر بدان معناست که در اکثر موارد تشخیص و تمایز بین محصول اصلی و تقلبی تقریباً غیرممکن خواهد بود. نیاز به محافظت از نام تجاری در درخواستهای بیشمار بازار کالاهای سریعالمصرف (FMCG) برای بستهبندیها و لیبلهای ضد جعل نیز نمود مییابد. ارزش حجمی راهکارهای مناسب بمنظور پاسخگویی به این درخواستها، سالیانه به رقمی بیش از 30 میلیون یورو بالغ میگردد.

با استفاده از یک رمزخوان (Decoder) ویژه، امکان مشاهده تصویر چاپ شده پنهان و تأیید اصالت محصول میسر میگردد

حفاظت از بسته بندی در برابر تقلب و جعل، کلمه "اصل" (Original) بعنوان یک مشخصه امنیتی در پوشش ورنی گنجانده شده است
فناوری بکار گرفته شده
یکی از نقاط قوت ماشینهای چاپ دوگانه اسپیدمسترهای (Duo Press) توانایی چاپ روی فیلمهای پلاستیکی است. در تصویر در حال حاضر کمپانی هایدلبرگ با همکاری شرکت سائورسیگ آلمان (Saueressin GmbH & Co. KG, Verden)، امکان ارائه یک فرآیند مقرون بصرفه و کارآمد بمنظور ادغام مشخصههای امنیتی، یا اصطلاحاً تصاویر پنهان را در زمان تفکیک رنگ محصول چاپی داراست. بهرهگیری از این فرآیند هیچ اختلالی در فرآیند تولید ایجاد نخواهد نمود.
بستهبندی عطر مجهز شده. بدون یک رمزخوان (Decoder) امکان مشاهده تصویر پنهان میسر نیست
افزایش اعتماد و وفاداری مشتری
فناوری نماد پنهان یک فناوری مقرون بصرفه، کارآمد و ایمن رمزگذاری در بازار پررقابت امروز به شمار میرود و امکان ارزشمندی را برای چاپخانهها فراهم میآورد تا از طریق آن امکان گسترش محدوده فعالیتهای تولیدی خود را به دست آورند. اطلاعات پنهان مورد نظر یکبار از سوی شرکت سائورسیگ و بر مبنای مشخصههای کاربری ارائه شده از سوی مشتری، ایجاد میشود و سپس میتوان این اطلاعات را بدون هیچگونه محدودیتی در تیراژ، برای یک دوره دوازده ماهه مورد استفاده قرار داد.
بهرهگیری از این فناوری، کار را برای جاعلین کالاهای مصرفی، نرمافزاری، دارویی و لوکس بینهایت دشوار و پیچیده میسازد. از سوی دیگر، صاحبان برند یا نام تجاری، حفاظت، ایمنی و اطمینان بسیار بیشتری را برای مصرفکنندگان خود فراهم آورده و از این طریق، اعتماد و وفاداری مشتریان خود را افزایش و همچنین، میزان فروشهای از دست رفته را کاهش میدهند. بعلاوه، این فناوری به آسانی امکان نشانهگذاری و ردگیری محصولات را فراهم میآورد که به نوبه خود، بررسی موارد حقوقی احتمالی از قبیل موضوعات مرتبط با مسئولیت تولیدکننده را تسهیل مینماید.