چشماندازها و دیدگاهها
Web-to-pack: کار بزرگ بعدی در چاپ بستهبندی؟
وب-به-چاپ بستهبندی (یا به وب-به-بسته)، مفهومی فراتر از ثبت یک فروشگاه آنلاین برای جعبههای مقوایی است. این کار یک فلسفه اصلی برای ساختن کسب و کار شما و سازگاری کل سازمان گردش کار برای آینده در عصر چاپ صنعتی 4.0 (اشاره به انقلاب صنعتی چهارم) است. اولین ارائهدهندگان این نوع خدمات در حال حاضر با موفقیت در بازار کار میکنند. با عواقبی که برای چاپخانههای دارای یک مدل کسب و کار متداول خواهد داشت.
"غیر ممکن!" - شروعی غیرمعمول برای روایتهای موفقیتآمیز نیست. صنعت چاپ هم مستثنی نیست مانند؛ زمانی که اولین چاپخانههای آنلاین، تقریبا 20 سال پیش سر بر آوردند. استانداردسازی اقلام چاپی به طوری که بتوان برآورد هزینه و به صورت خودکار با یک دکمه تولید کرد در هالهای از ابهام جای داشت. در آن زمان تقریباً 99 درصد از چاپخانههای تجاری تصور میکردند این کار فانتزی است. اما، امروزه شاهد آن هستیم که "وب به چاپ" شکوفا گشته و سهم بازار و فروش آن به طور مداوم در حال رشد است. با این وجود، "غیرممکن!" چیزی است که این روزها دوباره نجوای آن به گوش میرسد. این بار به روایت چاپکاران چاپ بستهبندی هنگامی که پا به عرصه "وب-به-بسته" گذاشتهاند.
صادقانه باید اذعان داشت که چاپ جعبههای تاشو به مراتب پیچیدهتر از چاپ تبلیغاتی است، اگر تنها به عملیات تکمیلی آن و موضوعاتی نظیر سریسازی، مهاجرت رنگ و یا ثبات رنگ بسنده کنیم. از سوی دیگر، با این حال در سالهای اخیر شاهد جهشهای بزرگ تکنولوژی بودهایم:
برنهارد شاف(Bernhard Schaaf)، مدیر ارشد چاپ دیجیتال هایدلبرگ، توضیح میدهد: «دستگاههای کاملاً اتوماتیک، نرم افزار هوشمند و زنجیره ارزش یکپارچه دیجیتال که ماشینهای جعبهچسبان را نیز در بر میگیرد مسیر را به سمت چاپ آنلاین هموار کرده است.»
تغییر اساسی الگوها
وب- به- بسته البته شامل مواردی فراتر از جذب سفارشات از طریق یک فروشگاه آنلاین میشود. این در واقع یک تغییر در الگوی تولید اختصاصی یک سفارش به سمت تولید در ابعاد بسیار وسیع با استفاده از فرآیند استانداردسازی و اتوماسیون است. شاف بر این باور است که «شرکتها بواسطه این تغییر از چابکی، سرعت و کارایی بهرهمند میشوند. این دقیقاً همان چیزی است برای همگام شدن با گرایشهای بازار و نیازهای مشتری لازم است.»
سرعت در حال حاضر مهمترین ارزش افزوده برای مشتریان هر دو حوزه B2C و B2B به ویژه با رویکردهای شخصیسازی، سفارشیسازی، چرخه نوآوری سریعتر و زمان کوتاهتر عرضه به بازار است. چاپخانههای وب به چاپ حتی تحویل یک روزه را ارائه کردهاند، خدماتی که مشتریان برای دریافت آن حاضر به پیشپرداخت هستند. علاوه بر این، مشتریان راغب به سفارش محصولات خود، مقایسه قیمتها و وضعیت تحویل آن بر حسب زمان واقعی در همه اوقات هستند.
نمونهای از یک چاپخانه آنلاین وب- به –بسته (منبع: designyourpackaging.de ، توسط colordruck Baiersbronn)
تسخیر مشتریان جدید
و حفاظت از کسب و کار اصلی
بسیاری به همین دلایلی که گفته شد به وب- به- بسته شدیداً علاقمندند. شاف میافزاید: «چاپخانههایی که در حال حاضر این بازار را دارند، تجارت خوبی انجام میدهند. شرکتهای کوچکتر به خصوص تمایل به ایجاد کسب و کار بیشتری با گروههای جدید مشتریان، بواسطه یک فروشگاه باز دارند.»
تقاضا وجود دارد. یک چاپخانه که جعبههای تاشو را به صورت آنلاین برای صنایع غذایی عرضه میکند، در مدت کوتاهی، فروشی پنج رقمی به یورو به دست آورد. اصل اینجا این است که این چاپخانه یک انتخاب محدود از ابعاد و پارامترهای جعبه را ارائه میدهد، به عنوان مثال برای رنگهای ساختگی و جلوههای تکمیلی. با این روال، مشتری محصول خود را به صورت آنلاین آرایش و پیکربندی میکند و جعبههای تاشو شخصیسازی شده خود را به کمک مزایای گزینههییا مانند بارگذاری تصاویر مورد نظر مشتریان، دریافت میکند. در عوض، چاپخانه یک سفارش استاندارد را دریافت کرده که میتواند به سرعت و به طور موثر با چیدمان آن با کارهای تیپ، بدون نیاز به تغییر بصورت سری تولید کند.
نمونهای از تیراژ تیپ وب-به-بسته
از سوی دیگر، چاپخانههای دیگر، یک فروشگاه بسته را ایجاد میکنند تا وفاداری مشتریان موجودشان را از طریق خدمات اضافی افزایش داده و در نتیجه کسب و کار اصلی خود را حفظ کنند. بدین ترتیب مشتریان قادر خواهند بود تا سفارش مجدد جعبههای تاشو را بصورت آنلاین در هر زمان داشته باشند و احتمالاً با این گزینه که تغییرات جزئی را در چارچوب از پیش تعریف شده اعمال نمایند. این روش نمونهای از روال خدمات ارزش افزوده معمول به حساب میآید.